Regeneracja

Na czym polega
_

regeneracja kolektorów ssących

Regeneracja to proces mający na celu przywrócenie uszkodzonym lub wyeksploatowanym częściom ich użytkowych właściwości. W dzisiejszych czasach, gdzie rynek motoryzacyjny szuka oszczędności na każdym kroku i księgowi mają więcej do powiedzenia w projektowaniu części niż inżynierowie, regeneracja sprowadza się również do zmiany konstrukcji oraz zastosowaniu materiałów o lepszych właściwościach wytrzymałościowych.

Proces regeneracji można podzielić na sześć etapów:

1

Demontaż

W tej operacji kolektor zostaje zdemontowany na części składowe, gdzie elementy wymieniane w 100% zostają zezłomowane. Odbywa się również wstępna selekcja części tzn. widoczne już na tym etapie uszkodzone elementy zostają zezłomowane.
2

Mycie i czyszczenie

Zdemontowany kolektor zostaje umyty, przede wszystkim ze zalegającego wewnątrz nagaru. Mycie przeprowadzane jest w przy użyciu wysokociśnieniowego urządzeniu pracującego w obiegu zamkniętym.
3

Weryfikacja części

Wszystkie części, które używane będą w dalszych procesach, poddane zostają weryfikacji przede wszystkim pod kątem zużycia oraz uszkodzeń mechanicznych.
4

Modyfikacja części

Z racji, że wszystkie ruchome części klap wirowych zostają wymienione na kompletnie nową konstrukcję to części kolektora które współpracują z w/w klapkami, muszą zostać zmodyfikowane. Modyfikacja polega np.: na rozwiercaniu otworów pod zwiększone łożyskowanie czy otworów pod nowe uszczelniacze wałków. Do w/w modyfikacji używane są przyrządy i narzędzia specjalnie zaprojektowane do tych operacji.
5

Montaż

Do montażu używane są części wcześniej umyte oraz zmodyfikowane a także kompletnie nowe tj: dźwignie wykonane z brązu w przypadku BMW oraz ze stali kwasoodpornej dla pozostałych, nowe uszczelniacze typu Simmering, zabezpieczenia uszczelniaczy, stalowe wałki o większej średnicy, klapki aluminiowe po anodowaniu. Do kolektora po regeneracji dodajemy komplet nowych uszczelek.

6

Test

Zmontowany kolektor sprawdzany jest pod kątem funkcjonalności oraz poprawności działania mechanizmu klapek (momentu oporowego)